Wel of niet contracteren?
Als u gecontracteerd werkt dan moet u van mei tot en met oktober contracten afsluiten met zorgverzekeraars. Dit is een tijdrovende klus die vaak gepaard gaat met de nodige deadlines. Daarnaast worden de eisen van de verzekeraars ieder jaar weer strenger ten aanzien van kwaliteit: regionale samenwerking met andere zorgaanbieders, keurmerk Stichting Kwaliteit in de Basis GGZ (KIBG), in- en uitstroomcriteria naar elders in de keten, een procedure voor niet geobjectiveerde verwijzing, een website met praktijkinformatie, aansluiting bij een crisisdienst etc. Bij de meeste praktijkhouders rijst dan ook de vraag: “Moet ik eigenlijk nog wel contracteren? Is het niet veel makkelijker als ik zonder contracten ga werken?” In dit artikel vindt u de voor- en nadelen van contracteren en niet-contracteren.
Voordelen van contracten
- Hoger percentage dat vergoed wordt door de verzekeraar aan de praktijk;
- Cliënt krijgt alles vergoed;
- Grote kans op nieuw contractvoorstel in de komende jaren;
- Continuïteit van inkomsten;
- Relatief snelle uitbetaling (15-30 dagen);
- Makkelijk en snel declareren via VECOZO. Uitbetaling van declaraties gebeurt direct aan de praktijk, factuur hoeft niet via de cliënt te lopen (lager debiteurenrisico);
- Meer verwijzingen vanuit huisartsenpraktijken.
Nadelen van contracten
- Bewaken van budgetten;
- Veel tijd kwijt aan het doornemen van contracten en het voldoen aan de administratieve verplichtingen die hieruit voortkomen;
- Verzekeraar stelt multidisciplinaire richtlijnen verplicht;
- Verzekeraar stelt e-Health verplicht;
- Verzekeraar stelt het werken met zorgprogramma’s verplicht;
- Beperking ten aanzien van het inzetten van medebehandelaars;
- Korting op NZa-tarief (U krijgt nooit 100% vergoed);
- U kunt het deel dat de zorgverzekeraar niet vergoed van het NZa-tarief niet op de cliënt verhalen.
Voordelen van niet-contracteren
- Geen omzetplafonds;
- Geen budgetbewaking;
- Recht op 100% vergoeding van het NZa-tarief;
- Meer cliënten behandelen;
- Medebehandelaars kunnen makkelijker worden ingezet.
Nadelen van niet contracteren
- Lagere vergoeding van zorgverzekeraar aan cliënt; de cliënt moet meer zelf betalen 20 tot 40%;
- Groter debiteurenrisico;
- Continuïteit aan inkomsten is niet gegarandeerd;
- Meer tijd kwijt aan nabellen van openstaande facturen;
- Niet contracteren betekent vaak geen automatisch contractaanbod in volgende jaren;
- Minder verwijzingen via de huisartsenpraktijken.
Afwegingen
Om een beslissing te nemen of u wel of niet gaat contracteren kunnen de volgende vragen u wellicht helpen:
- Kunnen uw cliënten een deel van de factuur zelf betalen?
- Heb ik tijd om papieren facturen voor de cliënt op te stellen die voldoen aan de wettelijke verplichtingen?
- Heb ik de tijd en zin om de openstaande facturen na te bellen?
- Wil ik doorzetten met niet-gecontracteerd werken als er meer beperkende maatregelen worden genomen tegen niet-gecontracteerd werken (Bijv. afschaffing artikel 13 Zvw)?
- Heb ik een financiële buffer voor als de cliënt niet direct betaalt, of niet betaalt?
- Wil ik meer aan acquisitie gaan doen als de verwijzingen uitblijven omdat ik niet gecontracteerd ga werken?
Als u bovenstaande vragen voor uzelf beantwoordt en het merendeel van de vragen is beantwoord met ‘ja’, dan lijkt het me een verstandige keuze om niet te contracteren. Als het merendeel van de vragen beantwoord is met ‘nee’, dan doet u er goed aan om te contracteren. Wellicht dat u volgend jaar de vragen weer opnieuw kunt beantwoorden om te kijken of er iets veranderd is.