Over Wieke Aarts Advies

helpt psychiaters en psychotherapeuten met de administratie in de vrijgevestigde praktijk.

12
Jaren werkervaring
35
Gewerkt met aantal GGZ-instellingen
300
Gewerkt met aantal GGZ-praktijken

In 2008 werd de DBC-systematiek geïntroduceerd in de Geestelijke Gezondheidszorg. Dat was ook het eerste jaar dat ik in aanraking kwam met vrijgevestigde psychiaters en psychotherapeuten. Ik ging namelijk werken bij een softwareleverancier die een elektronisch patiëntendossier had ontwikkeld voor zorginstellingen. Daarvoor had ik nog nooit gewerkt in de Gezondheidszorg, want na mijn opleidingen Franse Taal en Cultuur en Interculturele Communicatie met een minor bedrijfskunde, was dit toch eigenlijk wel mijn eerste ‘echte’ baan.

Door de veranderende bekostigingssystematiek binnen de zorg merkte ik al snel dat er veel vraag was naar kennis. Kennis over: Hoe registreer en factureer ik een DBC? Wat zijn DBC-spelregels en hoe pas ik ze op de beste manier toe? De kleinere praktijken konden hun hoofd maar amper boven water houden en steeds meer praktijken gingen sluiten vanwege de hoge administratieve lasten. Ik dacht: “Hier moet ik iets aan doen!”.

In 2008 ben ik daarom gestart met het project ‘Financiële Verwerking voor Zelfstandig Gevestigde Praktijken (ZGP) in de GGZ’ waarmee de facturatie een vlucht nam en het geld eindelijk binnenstroomde op de rekeningen van de praktijkhouders. Het gevoel van opluchting bij de psychiaters en psychotherapeuten was onbetaalbaar. Zo’n zucht van opluchting maakte mij enorm blij.

Ik raakte verknocht aan de kleine praktijken en de manier van zelfstandig werken die zij hanteerden in hun praktijk. Ik merkte dat door hun manier van werken een hoog kwalitatieve behandeling plaatsvond. Daarom wilde ik deze mensen verder helpen dan alleen de facturatie, zodat zoveel mogelijk geestelijk zieke mensen geholpen kunnen worden. Ook ondersteuning bij zorgcontractering en DBC-registratie volgden al snel.

Na 3 jaar in loondienst werd het voor mij ook tijd om de overstap te maken naar de zelfstandigheid. In mei 2012 ben ik daarom mijn eigen bedrijf gestart. Met de vrijheid en flexibiliteit die ik nu binnen mijn eigen bedrijf heb, kan ik zelfstandige behandelaren nog beter helpen door een bredere dienstverlening aan te bieden die los staat van een software organisatie.

Mijn visie is dat geestelijke zieke mensen op de best mogelijke manier geholpen moeten worden en niet door allerlei administratieve verplichtingen te maken hebben met lange wachttijden en slechte zorg. Ik heb daarom als missie om zoveel mogelijk praktijkhouders te helpen met de toenemende hoge administratieve lasten zodat zij zich kunnen focussen op hun cliënten en deze ook beter kunnen maken of een stabieler leven kunnen bieden.

Kijk op mijn LinkedIn-profiel voor meer informatie over mijn werkervaring.