Heeft u wel een correcte verwijzing van de huisarts?
In de praktijk blijkt vaak nog steeds dat praktijken de verwijzingen van de huisarts niet op orde hebben. Er wordt vaak gedacht dat dit de verantwoordelijkheid van de cliënt of de huisarts is. Helaas is dat niet zo en blijkt dit in de praktijk toch tot problemen te leiden. Bij een materiële controle kan een incorrecte verwijzing er voor zorgen dat de zorgverzekeraar het declaratiebedrag terugvordert. In dit artikel geef ik u tips over hoe u kunt voorkomen dat u geen juiste verwijzing heeft.
Op een correcte verwijzing staan minimaal de volgende gegevens:
Gegevens verwijzer:
- Naam organisatie;
- Telefoonnummer;
- Adres;
- Naam verwijzer;
- Specialisme verwijzer;
- AGB-code verwijzer (dus niet van de praktijk).
Gegevens cliënt:
- Gegevens patiënt/cliënt;
- BSN;
- Geboortedatum;
- Geslacht;
- Naam;
- Adres;
- Naam contactpersoon en indien het gaat om kinderen onder de 16 met gescheiden ouders ook de gegevens van de tweede ouder.
Gegevens geadresseerde:
- Naam organisatie/zorgaanbieder;
- Adres;
- Specialisme;
- Telefoonnummer;
- Datum/tijd verwijzing;
- De verwijzing betreft een expliciete verwijzing naar GBGGZ, respectievelijk SGGZ;
- Heraanmelding.
Tips om te voorkomen dat u geen correcte verwijzing heeft
- Heeft u een website voor uw praktijk? Plaats dan op uw website een bericht dat de cliënt zich alleen kan aanmelden als hij of zij een geldige verwijsbrief heeft van de huisarts;
- Als de cliënt zich telefonisch aanmeldt kunt u aangeven dat de cliënt een verwijsbrief van de huisarts nodig heeft;
- Laat de cliënt de verwijsbrief eerst opsturen voordat u een afspraak maakt. Of vraag of de cliënt de verwijzing kan scannen en mailen naar u. Bij het eerste gesprek kunt u het origineel daarna in ontvangst nemen;
- Als de cliënt voor het eerste gesprek bij u komt dan is het verstandig om direct naar de verwijzing te vragen. Als de cliënt geen verwijzing heeft laat dan de cliënt eerst een verwijzing halen voordat u een nieuwe afspraak maakt. En let er op dat de verwijzing geantidateerd wordt, anders krijgt u het eerste gesprek met de cliënt niet vergoed;
- Controleer bij ontvangst of de verwijzing correct is. Staat de AGB-code van de huisarts er wel op? Staat er specifiek op of de cliënt naar de GBGGZ of naar de SGGZ wordt verwezen? En staat er op of er een vermoeden van een DSM-stoornis is? Als dit niet het geval is dan is het het beste om een nieuwe verwijzing aan te vragen via de cliënt of direct bij de huisarts;
- Stuur de huisarts zelf een verwijsformulier met alle correcte gegevens. Op die manier is de verwijzing vaak sneller geregeld en kunt u de cliënt zo snel mogelijk behandelen.
Tag:WordPress