Ontwikkelingen in de GGZ – oktober 2021
Er staan op dit moment veel veranderingen op stapel voor 2022. Middels een kort overzicht wil ik u meenemen in de wijzigingen die gaan plaatsvinden en kleine tips geven waar u op dit moment al mee aan de slag kunt gaan.
Zorg Prestatie Model (ZPM) per 1-1-2022
Hoewel er nog steeds veel verandert binnen het ZPM kan ik u al wel vast informeren over een aantal administratieve wijzigingen die er aan zitten te komen en die van belang zijn voor uw organisatie:
-
Facturatie per maand en binnen 30 dagen na afloop van de maand waarin de activiteit heeft plaatsgevonden;
-
Er wordt geen indirecte tijd meer gefactureerd, deze is verdisconteerd in het uurtarief;
-
Er moet een Honos+-vragenlijst ingevuld worden om de zorgvraagzwaarte te bepalen;
Wat kunt u op dit moment alvast doen om u goed voor te bereiden?
-
Bekijk de webinars over het zorgprestatiemodel https://www.zorgprestatiemodel.nl/nieuws/nieuwe-reeks-webinars-over-het-zorgprestatiemodel/;
-
Voor grote organisaties is het aan te raden om het ook de Checklist Implementatie van het Projectteam Zorgprestatiemodel door te nemen: https://www.zorgprestatiemodel.nl/shared/content/uploads/2020/10/Checklist-Implementatie-Zorgprestatiemodel-november-2020.pdf ;
-
Maak een simulatie van uw omzetgegevens. Hierdoor krijgt u een goed beeld van wat u gaat verdienen met het zorgprestatiemodel. Bij een eventueel ‘gat’ in uw omzet is het goed om een analyse te maken en te kijken waardoor dit komt en u uw primaire processen dusdanig aan te passen dat dit ‘gat’ voorkomen wordt. De meeste softwareleveranciers hebben hier rapportages voor;
-
Ga strakker registreren volgens de standaard consulttijden van het zorgprestatiemodel. Dit betekent dat u dus geen 50 minuten meer gaat schrijven, maar 45 of 60. Als u 50 minuten blijft schrijven vanaf 1-1-2022 dan is dit erg onvoordelig voor uw organisatie. Als een cliënt langer blijft, zorg dan dat u tenminste 15 minuten doorbehandelt en niet 5 of 10;
-
Kijk waar u kunt besparen op indirecte patiëntgebonden tijd, met andere woorden: kijk goed of u uw administratie kunt beperken tot een minimum. Denk bijvoorbeeld eens aan het schrijven van het verslag in de laatste 10 minuten van een sessie met de cliënt en vat het gesprek nog even samen met de cliënt. Dit kan ook prettig zijn, omdat de cliënt dan gelijk op de hoogte is van wat er in het dossier komt. Daarnaast kunt u ook overwegen om huisartsenbrieven ook samen met de cliënt op te stellen. Op die manier maakt u van indirecte tijd directe tijd. Tot slot is dit het moment om digitaal te gaan werken. Stelt u uw huisartsenbrieven nog steeds buiten het EPD op, overweg dan eens om dit vanuit het EPD te gaan doen. Dit bespaart u ontzettend veel tijd, omdat er vanuit de software automatisch cliëntgegevens en soms ook formuliergegevens direct in een brief geplaatst kunnen worden, waardoor het opstellen van een huisartsenbrief in no-time gebeurd is;
-
Raak alvast bekend met de Honos+ vragenlijst en ga deze vanaf nu versturen bij aanmelding of tijdens de intakeprocedure.
Houd ook de berichten van uw softwareleverancier goed in de gaten voor de wijzigingen in uw softwarepakket. Zij zullen u hierover informeren.
Wet Toetreding Zorgaanbieders (WTZa)
Per 1-1-2022 zal de WTZa de Wet Toetreding Zorginstellingen (WTZi) vervangen. 2 grote wijzigingen die doorgevoerd worden in deze wet zijn: 1. de meldplicht 2. een verplichte toelating voor groepspraktijken met meer dan 10 zorgverleners.
Instellingen
Voor instellingen die op dit moment al een WTZi-toelating hebben zal deze overgaan in een WTZa-toelating. Deze aanbieders hoeven zich niet te melden, omdat ze al bekend zijn bij de Inspectiedienst Gezondheidszorg en Jeugd (IGJ). Daarnaast is er voor deze groep wel een andere wijziging die ook van toepassing kan zijn op uw organisatie. Zo is bepaald dat zorgorganisaties in de Raad van Toezicht, ook wel Raad van Commissarissen, 3 leden hebben zitten. Heeft u dit nog niet, dan heeft u dus nog een aantal maanden te tijd om dit te regelen. Let er wel op dat deze commissarissen ook ingeschreven moeten worden bij de KVK: https://www.kvk.nl/inschrijven-en-wijzigen/wijziging-doorgeven/functionaris-inschrijven-wijzigen-of-uitschrijven/
Groepspraktijken
Voor groepspraktijken die meer dan 10 zorgverleners hebben (dus geen FTE, maar echt aantal personen en ook zzp’ers) is de verandering het grootst. Deze praktijken moeten zich verplicht gaan melden en een toelating gaan aanvragen. Als u wilt weten wat er allemaal bij komt kijken lees dan het volgende artikel op mijn website eens door: https://wiekeaartsadvies.nl/ggzinstelling-of-toch-liever-een-praktijk/
Daarnaast kunt u in de webshop een checklist voor het opstarten van een GGZ-instelling vinden: https://wiekeaartsadvies.nl/product-categorie/instelling-starten/
Als u een groepspraktijk heeft maar minder dan 10 zorgverleners in de praktijk heeft, dan is mogelijk nog wel de meldplicht op u van toepassing. Kijk hieronder bij ‘vrijgevestigde praktijken’ wat u dan moet doen.
Vrijgevestigde praktijken
Voor vrijgevestigde praktijken verandert er eigenlijk het minste. Het kan wel zijn dat u nog aan de meldplicht moet voldoen. Heeft u zich in het verleden nog niet eerder gemeld via de website https://www.meldennieuwezorgaanbieders.nl/ dan zult u zich mogelijk vanaf 1-1-2022 moeten melden als u nog niet bekend bent bij de IGJ. Er is een Landelijk Register van zorgaanbieders https://zoeken.zorgaanbiedersportaal.nl/ waarin u geregistreerd moet staan vanaf 1-1-2022. Als u hier op 1-1-2022 nog niet in staat dan zult u zich moeten melden en daar heeft u tot uiterlijk 1-7-2022 de tijd voor. U kunt zich melden via de volgende website: https://vragenlijst.meldennieuwezorgaanbieders.nl/
U kunt nu al controleren of u erop staat.
Voor meer informatie kunt ook eens kijken of de website van het Ministerie van Volksgezondheid: https://www.toetredingzorgaanbieders.nl/wat-betekent-de-wtza
Landelijk Kwaliteitsstatuut per 1-7-2022
Hoewel 1-7-2022 nog ver weg lijkt is het toch goed om u alvast te informeren over de wijzigingen die het Landelijk Kwaliteitsstatuut met zich meebrengt. U kunt het Landelijk Kwaliteitsstatuut vinden op de website van het Zorginstituut Nederland: https://www.zorginzicht.nl/binaries/content/assets/zorginzicht/kwaliteitsinstrumenten/landelijk-kwaliteitsstatuut-ggz.pdf
Een belangrijke wijziging in het Landelijk Kwaliteitsstatuut is dat u verplicht aangesloten moet zijn bij een lerend netwerk. Hierbij wordt onderscheid gemaakt tussen de volgende organisaties:
- 1. Zelfstandig werkende zorgverleners;
- 2. Zorgaanbieders met 2 tot 50 zorgverleners;
- 3. Zorgaanbieders met meer dan 50 zorgverleners.
Het landelijk kwaliteitsstatuut schrijft het volgende voor op pagina 19:
“Iedere indicerend of coördinerend regiebehandelaar reflecteert minimaal twee keer per jaar op zijn werk als indicerend of coördinerend regiebehandelaar in een lerend netwerk. Dit lerende netwerk bestaat uit ten minste vier andere indicerend of coördinerend regiebehandelaren uit twee of meer disciplines. In het lerende netwerk kunnen bijvoorbeeld casuïstiek, complicaties, benchmarks en inhoudelijke thema’s aan de orde komen. Deelname aan het lerende netwerk dient aantoonbaar te zijn.
Om deze reflectie mogelijk te maken voor zelfstandig werkende zorgverleners (groep 1) vormen zij met beroeps–genoten een eigen lerend netwerk of sluiten zich aan bij een netwerk van een zorgaanbieder.
Om deze reflectie mogelijk te maken maakt een zorgaanbieder met meerdere zorgverleners in dienst, lerende netwerken mogelijk voor zijn indicerend en coördinerend regiebehandelaren. Kleine zorgaanbieders (groep 2) doen dat door zich te verbinden met ten minste één andere zorgaanbieder. Grote zorgaanbieders (groep 3) doen dat binnen hun eigen organisatie.”
Wat kunt u verder doen om u goed voor te bereiden op het Landelijk kwaliteitsstatuut?:
- Controleer of uw behandelplannen inhoudelijk overeenkomen met wat omschreven is op pagina 13;
- Controleer of iedere regiebehandelaar (indicerend en coördinerend) deel uitmaakt van een lerend netwerk binnen de organisatie (lerend netwerk moet uit minimaal 4 personen bestaan en uit minimaal 2 verschillende disciplines ;
- Controleer of de huidige regiebehandelaars voldoen aan competenties die omschreven zijn in het landelijke kwaliteitsstatuut;
- Als u een website heeft, dient u voor iedere regiebehandelaar een portfolio op de website aan te maken met relevante werkervaring en een overzicht van (na)scholing;
- Controleer of processen dusdanig zijn ingericht dat de indicerend regiebehandelaar een terugkoppeling aan de verwijzer stuurt als het behandelplan is vastgesteld en of hier expliciete toestemming van de cliënt voor gegeven is;
- Controleer of processen dusdanig zijn ingericht dat coördinerend regiebehandelaar een terugkoppeling aan de verwijzer stuurt als de behandeling is beëindigd;
- Maak een inschatting van het zorgaanbod op basis van de 4 categorieën uit het Landelijk Kwaliteitsstatuut;
- Controleer of de huidige indicerende en coördinerende regiebehandelaars in het nieuwe systeem ook dezelfde functie mogen vervullen (Een psychotherapeut mag bijvoorbeeld geen indicerend regiebehandelaar meer zijn in zorgcategorie C);
- Vul het format landelijk kwaliteitsstatuut in via https://www.ggzkwaliteitsstatuut.nl zodra dit beschikbaar wordt gesteld (vermoedelijk november/december 2021).
Overigens zijn Model Kwaliteitsstatuut V1.0 en V2.0 nog geldig tot 1-7-2022. Houd er wel rekening mee dat u wel de plicht heeft om de gegevens in het kwaliteitsstatuut te actualiseren. Heeft u uw statuut het afgelopen jaar niet meer geüpdatet? Dan is het verstandig om dit weer eens een keer te doen. U kunt dit doen via de website: www.ggzkwaliteitsstatuut.nl