Van praktijk naar instelling

Veel praktijkhouders denken erover na om hun praktijk om te zetten in een GGZ-instelling. Met een GGZ-instelling is er meer ruimte voor groei en kunnen medebehandelaren makkelijker ingezet worden. Maar wat komt er allemaal kijken bij het opzetten van een GGZ-instelling?

Voor het opzetten van een GGZ-instelling zijn een aantal organisatorische handelingen noodzakelijk zoals:

  • Opstellen statuten;
  • Opstellen bedrijfsplan;
  • Het aanvragen aan van een toelating WTZi;
  • Inschrijving KvK;
  • Opstellen kwaliteitsstatuut;
  • Opstellen professioneel statuut;
  • Aanmelding Vektis, VECOZO, DIS, SBG, UZI etc.;
  • Opzetten kwaliteitsmanagementsysteem;
  • Behalen HKZ- of ISO-certificaat;
  • Opzetten cliëntenraad;
  • Voldoen aan eisen WTZi (wachttijden, klachten- en geschillencommissie, incidentenregister, kwaliteitsstatuut);
  • Softwarepakket uitzoeken: EPD, ROM, eHealth;
  • Inrichting/aanpassing softwarepakket (extra locatie, aansluiting SBG etc.).

Het is fijn om bij deze administratieve lasten ondersteuning te krijgen van een expert die weet wat er allemaal moet gebeuren. Sinds 2008 ben ik werkzaam als projectleider bij de implementaties van GGZ-instellingen en weet als geen ander wat er komt kijken bij het opzetten ervan. Ik kan u adviseren bij de overstap maar ook ondersteunen bij de uitvoering er van. Ik zet er graag de schouders onder en houd van snel handelen waardoor de instellingsstatus en certificering in een paar maanden geregeld zijn.

WAT LEVERT HET U OP?
  • Registratie als GGZ-instelling;
  • Geïmplementeerd en onderhouden kwaliteitsmanagementsysteem;
  • HKZ- of ISO-certificering;
  • Geïmplementeerd softwarepakket dat klaar is voor gebruik;
  • Voldoen aan wet- en regelgeving GGZ-instellingen op administratief gebied.