Trainingen

1. Eerste hulp bij behandelingenregistratie in de GGZ

Voor een praktijkhouder is het van groot belang dat u goede kennis heeft van de behandelingenregistratie. Wat mag wel en wat mag niet in de DBC-systematiek? Deze training is  bedoeld voor startende praktijkhouders die snel thuis willen zijn in de DBC-systematiek en voor ervaren praktijkhouders die hun kennis willen opfrissen. Deze cursus is ook bedoeld voor secretaresses of administratieve medewerkers die in opdracht van de praktijkhouder werken en die meer willen weten over de DBC’s in de GGZ.

De training is praktisch en interactief van aard en geeft u de juiste kennis en handvatten om uw taken rond de DBC’s goed uit te voeren!

Na afloop van de training:

  • Weet u wat DBC’s zijn;
  • Weet u hoe DBC’s binnen de vrijgevestigde praktijk in de GGZ werken;
  • Weet u wat de invoering van DBC’s betekent voor uw werk; u heeft zicht op de registratieregels van de DBC-systematiek.

 

Programma :

  • Wat zijn DBC’s? Waarom DBC’s?;
  • Spelregels DBC’s en relevante beleidsregels;
  • Proces van de DBC-registratie vanuit cliëntperspectief
  • Juiste activiteitenregistratie;
  • Rollen, taken en verantwoordelijkheden in het DBC-proces;
  • Veel voorkomende validatiefouten en afwijzingen door de zorgverzekeraar;
  • De verbeterkansen voor de praktijkhouder hierbij;
  • Tips en trucs m.b.t. juistheid van registratie;
  • Productgroepen.

2. Eerste hulp bij declaraties in de GGZ

Als praktijkhouder moet u maandelijks de declaraties indienen bij zorgverzekeraars. Voor veel praktijkhouders is dit niet de favoriete bezigheid en wordt de financiële verwerking vaak vooruit geschoven. Daarnaast blijven afgewezen declaraties liggen en er ontstaat een achterstand in de administratie.

Met de training ‘Eerste hulp bij declaraties in de GGZ’ geef ik u advies en informatie om uw financiële administratie op orde te krijgen en te beheersen.

Na afloop van de training:

  • Kunt u validatieproblemen zelf oplossen;
  • Weet u hoe u afgewezen declaraties kunt corrigeren;
  • Weet u hoe u efficiënter kunt declareren.
  • Heeft u een plan van aanpak om uw administratie weer op orde te krijgen;

Programma:

  • Veel voorkomende validatieproblemen in de GGZ oplossen;
  • Uitleg Facturatieproces in de GGZ;
  • Afgewezen declaraties oplossen;
  • Efficiënter declareren.

3. Eerste hulp bij administratie in de GGZ

Heeft u moeite om de administratie op orde te houden en wilt u graag meer inzicht in uw administratie? En Heeft u geen idee aan welke administratieve verplichtingen u allemaal moet doen? De training ‘Eerste hulp bij administratie in de GGZ’ geeft u advies en informatie om uw administratie in de GGZ-praktijk goed te kunnen ordenen en beheren.

Na afloop van de training:

  • Bent u op de hoogte van de wettelijke verplichtingen, de verplichtingen van zorgverzekeraars en de verplichtingen van de beroepsverenigingen;
  • Heeft u inzicht in de achterstallige administratie;
  • Heeft u een plan van aanpak om uw administratie op orde te krijgen;
  • Weet u waar u de juiste informatie kunt vinden.

Programma:

Stap 1: Verplichtingen in kaart brengen

  • In kaart brengen wettelijke verplichtingen;
  • In kaart brengen administratieve verplichtingen zorgverzekeraars;
  • In kaart brengen administratieve verplichtingen beroepsverenigingen.

Stap 2: Administratie in kaart brengen

  • Achterstallige administratie in kaart brengen aan de hand van checklist.

Stap 3: Plan maken

  • Plan van aanpak maken voor de komende tijd hoe de administratie rechtgetrokken wordt;
  • Plan maken hoe de administratie het komende jaar te beheersen (Jaarplanning maken).

Stap 4: Budgetmonitor (alleen voor gecontracteerde zorgverleners)

  • In kaart brengen omzetplafonds;
  • Opstellen budgetsheet waarmee het budgetverbruik gemeten kan worden;
  • Budgetverbruik in kaart brengen.