Kassa: Geen vrije zorgkeuze door patiëntenplafond GGZ

Lakse houding van ZN ten opzichte van te krappe zorgplafonds

In de uitzending van Kassa van zaterdag 24 mei werd er een onderwerp geweid aan de te krappe omzetplafonds die zorgverzekeraars hanteren. Hierdoor kunnen ernstige psychiatrische patiënten niet meer terecht omdat bij de meeste psychiaters de omzetplafonds al bereikt zijn. De problemen zijn bekend maar wat gaat Zorgverzekeraars Nederland (ZN) hier aan doen?
 
De huisarts heeft de taak de cliënt door te verwijzen naar de gespecialiseerde GGZ. Maar de meeste specialistische aanbieders hebben op dit moment lange wachtlijsten waardoor het haast onmogelijk wordt om iemand nog goed door te kunnen verwijzen. Uit het voorbeeld van Kassa heeft de cliënt een lijstje meegekregen met psychiaters ‘die mogelijk nog plek hadden binnen hun omzetplafond’.

De cliënt is radeloos omdat het bijna onmogelijk is zelf nog een goede zorgverlener te vinden. Volgens Zorgverzekeraars Nederland (ZN) is het de taak van de huisartsen en de zorgverleners om de cliënt te verwijzen naar de zorgverzekeraar die een gepaste oplossing zoekt. De zorgverzekeraars hebben namelijk de plicht om gepaste en kwalitatief goede zorg in te kopen en te leveren.

Maar hiermee gaat de zorgverzekeraar op de stoel van de huisarts zitten, wat niet de bedoeling is. In de praktijk blijkt echter vaak dat het systeem van terugverwijzen naar de zorgverzekeraar niet werkt. Huisartsen en cliënten willen graag zelf een zorgverlener zoeken die zij geschikt achten en niet doorverwezen worden naar een ‘aanbieder die nog plek heeft’. De cliënt moet zich ook wel prettig voelen bij de zorgverlener en de best mogelijke zorg krijgen die er is.

ZN ontkent dat er een probleem is. De grootste zorgverzekeraars hebben niet de problemen die door het programma Kassa worden geschetst. Wel wordt er gezegd dat als er een probleem is dat ze wel bereid zijn om daarvoor een oplossing te zoeken. Het Landelijk Platform GGZ zegt daarop dat er wel degelijk problemen zijn en dat er dagelijks telefoontjes binnenkomen van cliënten die niet goed geholpen kunnen worden. Daarnaast zegt 68% van de huisartsen niet goed te kunnen doorverwijzen. Hoeveel bewijs moet er nog meer zijn voordat ZN het probleem gaat inzien?

De oplossing ligt eigenlijk voor handen: een ophoging van de omzetplafonds. Maar daar wil ZN nog niet aan geloven. Eerst moet er gekeken worden of er nog andere mogelijkheden zijn om de cliënt op een gepaste manier te helpen, met andere woorden, de cliënt wordt toch verwezen naar een zorgaanbieder die niet de eerste keuze heeft. Op deze manier wordt er een lakse houding aangenomen en heeft het niets meer te maken met de plicht om kwalitatief goede zorg te leveren.

Het Landelijke Platform GGZ roept iedereen op om voor 2015 een restitutiepolis aan te schaffen. Op die manier heeft de cliënt recht op de zorg van zijn of haar keuze. En daarnaast is het platform gestart met een meldpunt waar de cliënt zijn problemen kan melden als het gaat om zoeken van een zorgaanbieder door de te krappe omzetplafonds:   http://www.meldjezorg.nl/. Hopelijk opent dit meldpunt de ogen van ZN.

Heeft u de uitzending gemist? U kunt de uitzending hier bekijken: http://kassa.vara.nl/tv/afspeelpagina/fragment/geen-vrije-zorgkeuze-door-patientenplafond-ggz/speel/1/

Door:  Wieke Aarts
Datum: 3-6-2014

Gerelateerde artikelen:
Keuzevrijheid cliënt neemt af