Privacy cliënt in het geding

Hoe zorgt u ervoor dat de diagnose toch niet mee gaat op de factuur en dat u uitbetaald krijgt?

In een uitzending van Zembla op 17 april is gebleken dat er een ‘jacht is op de medische gegevens van cliënten’. In de betreffende uitzending wordt de privacy van de cliënt aan de kaak gesteld, want het blijkt dat de systemen van de zorgverzekeraars, het DIS en de SBG niet zo waterdicht zijn als ze doen vermoeden. Een factuur zonder diagnose wordt gesaboteerd en de gegevens van het DIS en de SBG zijn terug te leiden naar een individu, zodat men precies weet welke diagnose iemand heeft. Naar aanleiding van de uitzending geef ik u enkele tips zodat van de factuur niet af te leiden is om welke diagnose het gaat en om er voor te zorgen dat u zo snel mogelijk uw geld binnen krijgt.

Rekening zonder diagnose sneller uitbetaald met papieren factuur
Op het moment dat een cliënt bezwaar heeft tegen het doorsturen van de diagnose van de behandeling aan de verzekeraar kan deze in de software worden afgeschermd. Hiervoor moet de cliënt een privacyverklaring ondertekenen die de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) heeft opgesteld. Deze privacyverklaring moet dan aan de zorgverzekeraar worden opgestuurd.

Als u digitaal gaat declareren wordt de factuur automatisch afgewezen door het systeem van de verzekeraars. Stuur daarom direct een papieren factuur met daarbij de privacyverklaring aan de zorgverzekeraar. De factuur met de afgeschermde diagnosecode moet toch handmatig in het systeem worden verwerkt door de medewerkers van de zorgverzekeraar. Als u de rekening op papier stuurt wordt deze vaak sneller in behandeling genomen.

Haal een paar euro van het bedrag af en de diagnose is niet te herleiden
Omdat de tarieven van alle productgroepcodes (tijdgroep per diagnose) uniek zijn is uiteindelijk aan het tarief op de factuur af te lezen om welke diagnose het gaat. Dit is makkelijk op te lossen door een paar uur van de factuur af te halen. Op die manier is niet te herleiden om welke diagnose het gaat en wordt de diagnose van de cliënt niet aan de zorgverzekeraar doorgespeeld.

Houd voet bij stuk
Uit het item van Zembla blijkt dat de aanhouder wint. Blijf bellen en mailen met de betreffende zorgverzekeraar. U krijgt het snelste uw geld als u voet bij stuk houdt en steeds weer contact opneemt met de verzekeraar. Ze moet uiteindelijk toch wel voldoen aan de regels die zijn opgesteld door de NZa.

Heeft u de uitzending van Zembla gemist en wilt u hem graag nog een keer terugkijken? Klik dan op de link hieronder:

http://zembla.incontxt.nl/seizoenen/2014/afleveringen/17-04-2014

Download: Privacyverklaring